Pagini

duminică, 23 septembrie 2012

Recenzie Furiosii de David Moody

Pe data de 18 sept am inceput sa citesc Furiosii de David Moody.Cartea este structurata in 44 de capitole,ceea ce face urmarirea mai facila.Trecerea de la un cronotop la altul este realizata prin trecerea la un alt capitol.Are 285 de pagini,editie necartonata,o coperta care starneste interesul.Prima data m-am gandit ca este vorba de cerneala rosie.Apoi am inteles ca era vorba de sangele varsat de asa numitii Furiosi-estetica uratului.

Primul capitol prezinta un om care ataca si raneste cu brutalitate exagerata o batrana,din impresia ca ar fi o raufacatoare.Al doilea capitol il are in prim-plan pe Dany McCoine,un functionar marunt la Prelucrarea Amenzilor de Parcare,in incercarea disperata de a face ceva sa impace si "capra si varza":pe sefa lui,care il detesta si pe femeia suparata,de la receptie,careia i s-a blocat masina si nu isi poate duce copiii acasa.
Dany nu duce o viata fericita.La serviciu este suprafolosit de sefa lui,are 3 copii acasa care il innebunesc pe el si pe Lizzie,abia poate supravietui cu salariul actual.Nu are niciun strop de chef de viata,de optimism,de dragoste pentru ceea ce face la job sau vreo alta pasiune.Un om "Transparent"as zice eu.
Sa vedem ce s-a intamplat dupa capitolul 2.Casnicia lui cu Lizzie nu este una foarte fericita.Lizzie se plange de copii,ca o obosesc,iar el e indiferent.Atitudinea lui mi se pare rece,nicio urma de iubire deocamdata.
Capitolele sunt organizate pe zile.Cand citesti cartea asta,ai strania impresie ca ceva rau se pregateste sa se iveasca.In ziua de vineri este descrisa uciderea unei fete de catre cea mai buna prietena.Vorbeau si dintr-o data,fata o ataca.Fara motiv,fara remuscari.E inexplicabil.Doar ea stie de ce.Lucruri stranii se intampla:oameni aparent normali se transforma in brute fara sentimente si isi ucid aproapiati in momente de nebunie.Sunt ca hipnotizati.

Capitolul care reliefeaza viata lui Dany este numerotat cu cifre arabe,in timp ce crimele sunt presarate printre acelea cu cifre romane.Victimele celor numiti de media "Furiosii"sunt din ce in ce mai numeroase.Acestia par ca ataca dintr-o teama nefondata si inexplicabila,ataca inainte sa fie atacati.Crimele sunt date la stiri,oamenii se tem sa mai iasa din casa.Familia lui Dany este partasa la mai multe incidente.Daca Lizzie crede ca evenimentele nu au legatura intre ele,Dany si Hary,tatal lui Lizzie,cred ca este vorba de o isteri,o nebunie colectiva,propagata prin intermediul mass-mediei.
Dany este un nefericit,nemultumit de viata sa si in societate se comporta cam ciudat.Oare nu suntem toti si fiecare in parte ciudati in anumite situatii?

Faza asta cu ciudatul imi aduce aminte de omul din Femeia nisipurilor,de Kobo Abe,iar isteria in masa de orbirea colectiva din Eseu despre orbire de Saramago.Presimt ca aceasta carte ma va lasa cu gura cascata.Trec peste pagini usor,e marti.
Ziua de munca este obositoare:oamenii nu mai vin la munca si cei care au venit le-au preluat sarcinile.Dany iese in pauza de masa sa ia lapte pentru cei mici.Pe strada se aud focuri de arma.abia scapa cu viata,un glont i-a suierat pe langa ureche.Teroarea e in aer.Cel care a tras multiple focuri de arma este un politist,un furios.Instinctul de supravietuire si de ocrotire a celor dragi ii apare rapid in suflet si in minte.Incep sa il plac din ce in ce mai mult ca personaj.

Situatia e din ce in ce mai grava.Lumea nu se mai duce la servici,se incuie pur si simplu in case.Nu mai exista prezentatori,la tv ruleaza la nesfarsit un filmulet informativ.Este interzisa iesirea din casa pe timp de noapte.
Reactia agresiva,de protest a lui Dany o face pe Lizzie sa creada ca este un furios.Dany ii explica si lucrurile revin la normal.Nu pentru mult timp insa.Caci Dany,a doua zi il va omori de Hary,crezand ca s-a transformat intr-un furios.Vrea sa o omoare si pe Lizzie si pe copiii cei mari,care ii par ca il privesc diferit.Lizzie fuge cu copiii si noul scop al lui Dany este sa-si omoare sotia si primi doi copii inainte sa fie el omorat si sa o recupereze pe cea mica,care ii pare ca nu s-a schimbat intr-o furioasa.

Vreti sa aflati ce se intampla cu familia lui Dany si cum va reveni lumea la normalitate?Cititi cartea.Eu mai am 80 de pagini si o termin.Trebuie sa recunosc ca actiunea s-a concentrat in paginile 100-200.

PS:nu stiu cat de reusita este,incerc sa ma perfectionez.
Lectura placuta!;)